Anthony, een rijke geschiedenis

schilderijportret Anthony1822 : Jean Michel Anthony

Het juweliershuis Anthony werd gesticht door Jean Michel Anthony (1788-1862). Sedert 1811 was hij inwonend leergast bij Jan-Baptist de Keyser (°1751) in de Antwerpse Pelgrimstraat. In 1822 betaalde Jean Michel voor het eerst patentbelasting en was hij als zelfstandig ondernemer te beschouwen.

Van 1826 tot ca. 1860 was Jean-Michel Anthony als ‘in den Pelgrim’ actief in de Rue des Emaux 1 bij de Grote Markt. Zijn zoon Jean-Baptiste Anthony (Jean fils) zorgde voor opvolging. Het terracotta borstbeeld van de pelgrim, dat destijds de gevel van de juwelierswinkel-werkplaats sierde, bleef behouden, evenals de afbeelding van een pelgrim in het meesterteken van Anthony.

 

1885 Médaille d’Or Wereldtentoonstelling Antwerpen. Zowel in 1885, 1886 als 1894 de eerste en enige stand met overdag elektrische verlichting.

1886 Médaille d’Or la plus haute distinction op de Internationale Expositie Liverpool

 

1889 : Emile Anthony

Omstreeks 1889 nam Emile Anthony (1856-1936) op zijn beurt het familiebedrijf over, maar blijkens de patenten uit 1885, was hij daar reeds eerder actief. Volgens het opschrift op zijn winkelruit, inmiddels gevestigd op het adres Oudaan 20, werkte Emile Anthony als zilversmid, juwelier en antiquair.

Zijn broer Jean-Michel Anthony verwierf roem als schilder, maar getuige enkele overgeleverde juweelontwerpen, was Emile zelf ook een begaafd tekenaar.

1889 Secretaris van de jury sectie juwelen Wereldtentoonstelling Parijs

1894 Jurylid sectie juwelen Wereldtentoonstelling Antwerpen

Emile Anthony was gefascineerd door email, een versieringstechniek op basis van gesmolten glas, en hij vroeg in 1885 patent aan op een door hemzelf ontwikkeld procédé. In de “Bijoux Anthony brevetés” werden deze “émaux” als edelstenen in de juwelen gerangschikt.

juweel design tekening émaux de Bressefoto van originele émaux de Bresse ontworpen door Anthony

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wolfers Frères

Wolfers Frères produceerde hoofdzakelijk een commerciële lijn, ondermeer zilverwerk in neorococo en andere historiserende stijlen vond zijn weg naar talrijke internationale afnemers.

Binnen de vermaarde familieonderneming Wolfers werkte de nieuwe generatie samen in een doordachte bedrijfsstructuur. De vier directeurs, de drie broers Philippe, Max en Robert Wolfers en neef Albert, die tevens de echtgenoot van hun zuster was, hadden elk hun specialisatie.

Het bedrijf ondersteunde de glansrol die Philippe Wolfers (1858-1929) vervulde als artistiek directeur.

Philippe Wolfers profileerde zich ook als zelfstandig kunstenaar. Naast sublieme juwelen in de vernieuwende art nouveau kunststroming ontwierp hij ook meubels, functionele en decoratieve voorwerpen in ondermeer zilver, brons en ivoor.

 

1897 : E. ANTHONY & WOLFERS Frères

Op de Internationale Tentoonstelling in Brussel in 1897 werd het persoonlijk werk van Philippe Wolfers samen met zijn creaties voor de firma Wolfers Frères getoond in een opvallend stijlvolle stand die ook door Philippe ontworpen was.

Op 24 maart 1897 richtten Emile Anthony en Robert Wolfers ‘Emile Anthony & Wolfers Frères’ op.

Van de diverse samenwerkingen die het befaamde Brusselse juweliershuis Wolfers Frères zowel nationaal als internationaal aanging, heeft deze met het ‘bijhuis Antwerpen’ het langst standgehouden.

Voor de prestigieuze art nouveau inrichting van de toonzaal (inmiddels verhuisd naar Meir 25) werd een groot aantal elementen toegepast die Philippe Wolfers had ontworpen voor de stand van Wolfers Frères op de Internationale Tentoonstelling.

beeld van antieke winkelinterieur AnthonyToen dit evenement op 8 november 1897 de poorten sloot konden de bijzonder fraaie art nouveau meubelstukken, objecten en vitrines onmiddellijk opnieuw worden gebruikt.

De bewaard gebleven juweelontwerpen tonen dat er bij Emile Anthony & Wolfers Frères juwelen werden gemaakt in art nouveau- en art decostijl.

De door Phillippe Wolfers ontworpen kunstvoorwerpen evolueerden naar toonbeelden van art deco. Het Gioconda ensemble, te zien op de Wereldtentoonstelling van 1925 in Parijs, bekroonde zijn oeuvre.

 

1930 Wereldtentoonstelling Antwerpen.

Emile Antony organiseerde de afdeling burgerlijk zilver “Art Flamand Ancien”

De samenwerking van Anthony met het huis Wolfers eindigde toen Paul Anthony, de zoon van Emile, in 1952 de aandelen van Wolfers Frères in ‘Maison Emile Anthony et Wolfers Frères s.a.’ overnam. De naam van het juweliershuis veranderde in “Maison Anthony.”

 

1952 : MAISON ANTHONYantieke juwelen winkel Anthony

Na de halvering van het winkeloppervlak aan de Meir werden enkele elementen van de art nouveau winkelinrichting verkocht, die via de collectie Karel Citroen in het Hessisches Landesmuseum in Darmstadt terechtkwamen.

Na het overlijden van Paul Anthony in 1957 verhuisde in 1960 een groot deel van het archief en interieur naar de Mechelsesteenweg 14.

 

MASSAUX

De geschiedenis van het Antwerpse huis Massaux begon in de Otto Veniusstraat 15 waar C.E. Morrens sinds 1879 een juwelierswinkel uitbaatte. Maurice Massaux nam deze winkel over en gaf het bedrijf zijn naam.

Zijn bedrijfsopvolger Charles Habib verhuisde het bedrijf Massaux naar de Mechelsesteenweg 14, juist tegenover het Antwerps filiaal van de Nationale Bank van België. In 1929 werd hier een aanbouw voor ateliers gerealiseerd. In de archieven van Anthony bevinden zich onder meer ontwerpboeken en fotoboeken met art deco juwelen van de firma Massaux, die vooral juwelen voor het Midden-Oosten produceerde.

Charles Habib, diamantair en secretaris van de diamantclub van Antwerpen, gaf Edmond Rochtus de mogelijkheid op dit adres de juweliershuizen Massaux en Anthony samen te voegen tot ANTHONY.

 

1960 : ANTHONY

Gevestigd aan de Mechelsesteenweg 14, bewaart Anthony de archieven van haar roemrijke voorgangers.

Edmond Rochtus (1927-2011) werkte van 1952 tot 1955 als edelsmid in het Brusselse atelier van Wolfers Frères. Sinds 1955 was hij werkzaam voor het huis Anthony, dat hij vanaf 1960 leidde en in 1963 overnam. Vermeldenswaardig zijn de door hem uitgevoerde juweelontwerpen van Remy Cornelissen en Marcel Mazy. In 1979 ontving hij in de categorie “juweel voor de man” de eerste prijs van De Beers. In 2001 werd de productie van moderne juwelen gestaakt.

 

hedendaags beeld van de winkel

 

Anthony vormt met zijn art nouveau inrichting en rijk juweliersarchief inmiddels reeds enkele jaren de ideale entourage voor de verkoop van antieke juwelen.

 

Heden ten dage kunt u – na afspraak – terecht voor verkoop of aankoop van authentieke antieke kwaliteitsjuwelen terecht bij de zaakvoerders Herman en Maximilian Bauer. De bibliotheek en het historisch patrimonium Anthony worden op verzoek met plezier opengesteld voor kleine groepen, bijvoorbeeld in combinatie met een lezing over antieke juwelen.